Sunday, October 3, 2010

COAAABAAAAAANNNNN....

Bulan September lepas begitu menguji kesabaran saya. Apa tidaknya, pada minggu lepas boleh dikatakan kesemua lima orang anak-anak saya yang masih kecil itu terpaksa ditahan di dalam wad kerana masalah kesihatan. Ini bukanlah kali pertama anak-anak saya dimasukkan ke wad kerana sebelum ini saya memang pernah harungi beberapa kali pengalaman sebegini. 5 orang anak saya lahir di Hospital swasta dan memang agak mencabar juga kerana dalam masa yang sama perlu menjaga anak-anak saya yang lain yang masih kecil pada setiap kali isteri bersalin. Bila salah seorang anak-anak saya atau pun isteri saya dimasukkan ke dalam wad, maka kami anak beranak pun terpaksa bermalam sekali di dalam wad. Selalunya saya akan berusaha untuk mendapatkan bilik single asalkan saya sekeluarga dapat bersama-sama. Memang ianya agak memenatkan kerana bukan sahaja saya perlu menguruskan keluarga di wad, tetapi dalam masa yang sama, saya perlu menyiapkan kerja-kerja di pejabat, dan dalam masa yang sama saya juga perlu menyiapkan beberapa assignment pengajian saya secara sambilan, dalam masa yang sama, saya perlu membuat kerja-kerja rumahtangga termasuk menyiapkan makan minum anak-anak pada setiap masa, membasuh dan menjemur kain (yang bertimbun-timbun), membersihkan rumah, kekangan kewangan dan sebagainya. Dalam masa yang sama juga minggu lepas, saya perlu memenuhi undangan-undangan rumah terbuka, mengunjung pengkebumian saudara yang meninggal di Perlis, menghadiri kuliah dan exam, menghadiri mesyuarat dan sebagainya. Itupun, ada juga beberapa mesyuarat dan 'function' yang saya terpaksa ‘ponteng’ termasuk mesyuarat di KL dan saya amat bernasib baik kerana boss saya juga begitu memahami keadaan saya ketika itu. Setiap malam pula tidur lewat kerana selepas kesemua anak-anak saya tidur, barulah saya boleh melakukan kerja-kerja pejabat dan mengarang ‘assignment’ saya yang mana ‘deadline’nya juga semasa itu. Kadangkala tidak dapat tidur juga disebabkan anak-anak meragam di tengah malam. Semuanya itu berlaku serentak dan menekan perasaan saya dan berlaku selama hampir dua minggu berturut-turut. Bagaimanapun, saya rasa amat bersyukur kerana dikurniakan kesihatan yang baik manakala kos rawatan ditanggung sepenuhnya oleh majikan. Saya yakin Allah ingin melihat sejauhmana ketabahan hambaNya dalam menghadapi cubaan. (Ayat 286, surah Al-Baqarah). Setiap muslim hendaklah beriman kepada Allah dan qada’ & qadarNya. Apa yang peliknya, perkara yang sama telah berlaku di mana keadaan yang hampir serupa iaitu terjadi semasa di setiap penghujung semester pengajian saya. Sudah 3 semester saya mengaji part time di IPT Utara ini. Ia berlaku seolah-olah satu kebetulan kerana pada setiap penghujung semester. Peliknya, bila time saya tidak mengaji dulu, tiada pula berlaku insiden-insiden sebegini. Ada kalanya saya berasa hampir putus asa dan mahu sahaja menghentikan pengajian saya. Saya yakin semua ini adalah cobaan daripada Allah untuk melihat sejauhmana saya mampu untuk 'istiqamah' agaknya. Kejadian-kejadian begini secara tidak langsung telah mendekatkan lagi saya dengan keluarga dan membuatkan saya insaf dengan kekuasaan Allah dan sedar bahawa sebenarnya 'nikmat kesihatan' merupakan anugerah yang tidak ternilai. Allahuakbar..

Wallahualam.

No comments:

Post a Comment