Saturday, June 18, 2011

Masyarakat Jepun dan 5S




Kita sedia maklum bahawa 5S berasal dari negara Jepun dan masyarakat negara matahari terbit ini memang terkenal dengan sifat bersih dan disiplin mereka. Tahukah anda, saya difahamkan bahawa ada satu cerita, pernah ditanya kepada orang Jepun apa itu 5S? Terdapat di kalangan masyarakat Jepun tidak tahu apa itu istilah 5S padahal mereka sendiri mengamalkannya itu sejak dari zaman berzaman. Kenapa jadi begitu? Jawapannya mudah sahaja... ini adalah kerana ia sudah menjadi budaya dalam diri mereka. Budaya mereka ini dikaji dan ‘researcher’ menamakannya sebagai 5S. Contoh analoginya begini.. dalam masyarakat melayu, apabila kita nak masuk rumah orang, hendaklah kita melaksanakan ‘sistem tatacara nak masuk rumah orang’ berikut... 1. GREET … memberi salam. 2) Take off Shoes TANGGAL KASUT sebelum memasuki rumah orang. 3) Take a seat MASUK DAN DUDUK .. Pelik bunyinya kan…? Oleh kerana ia dah jadi budaya dan sebati dengan masyarakat melayu dan kita tak perlu cipta satu ‘sistem tatacara nak masuk rumah orang’ tersebut… samalah dengan masyarakat Jepun.. mereka tak tahu istilah 5S kerana mereka mengamalkannya turun temurun di dalam seluruh hidup mereka seharian dan sudah sebati dalam diri mereka… namun di Malaysia, oleh kerana ia belum menjadi budaya sepenuhnya, kita masih memerlukan sistem 5S ini untuk mendisiplinkan diri kita ke arah cara hidup yang lebih teratur dan selamat.


Kenapa orang Jepun jarang memiliki rumah besar?
Negeri Jepun yang padat dengan penduduk tetapi keadaan geografi mukabumi adakah bergunung ganang. Mereka memerlukan ruang yang mencukupi untuk industri dan sebagainya. Disebabkan itu, rakyat Jepun kebanyakannya memilik untuk tinggal di apartment. Jika mereka memberikan setiap orang ruang yang besar, maka mereka khuatiri Negara matahari terbit ini akan menghadapi masalah ruang untuk seluruh penduduknya.

Kenapa rumah orang Jepun guna ‘sliding doors’?
Jawapannya ialah kerana masalah tidak cukup ruang untuk menempatkan orang dan barang. Bahan sliding door ini dibuat daripada ‘rice paper’. Ia akan bertindak menjadi sejuk bila musim panas. Ia juga sebahagian daripada budaya tradisi jepun untuk mendisiplinkan diri iaitu untuk memastikan kita sentiasa ‘self control’ iaitu kita tidak boleh meninggikan nada suara kerana marah/hilang kawalan dan sebagainya, kerana sekiranya kita meninggikan suara, maka jiran-jiran akan terdengar suara kita disebabkan dinding kertas ‘sliding door’ tak mampu menampan suara yang kuat. Satu lagi factor ialah kerana untuk menjimatkan ruang. Jika menggunakan daun pintu, maka kita boleh membazirkan ruang lebih kurang 9 kaki. Orang Jepun amat teliti dalam perkara ini dan ruang 9 kaki tersebut sepatutnya boleh digunakan untuk perkara lain. Dalam ertikata lain, mereka ‘fully utilise’ segala resources yang ada. Di Jepun, sliding doors juga dikenali sebagai ‘pocket doors’.

Bilik di dalam rumah orang Jepun?
Kebanyakan rumah di jepun akan memiliki 1 unit tradisional Jepun dipanggil ‘washitsu’. Menurut cerita asal usul 5S ini, bilik (keadaan seperti gambar) tersebut digunakan untuk pelbagai kegunaan. Bilik itulah ruang tamu, bilik itulah ruang makan, di sebelah malamnya bilik itu adalah bilik tidur. Oleh kerana amalan 5S, maka bilik tersebut sentiasa bersih dan kemas. Manakala dapur yang kecil juga boleh memuatkan pelbagai barang dapur yang padat. Kita di Malaysia mempunyai banyak ruang dan kadangkala terbiar. Mungkin kita boleh ambil iktibar dan mencontohi jepun dalam menghargai dan menggunakan sumber yang terhad untuk melaksanakan aktiviti mereka.


Sekian utk renungan, Wallahualam..

No comments:

Post a Comment