Saturday, July 24, 2010

Tenpayaki... Tempoyaki..


Saya rasa setiap orang mempunyai makanan kegemaran. Ada yang suka makan budu, ada yang suka makan durian, ada yang suka makan nasi kandar dan sebagainya. Kegemaran ini mungkin didorong oleh persekitaran, budaya atau latar belakang seseorang itu. Saya mempunyai satu makanan kegemaran sejak di kampung lagi iaitu durian. Apa sahaja makanan yang berasaskan durian memang saya minati. Namun yang paling saya suka ialah pada satu jenis makanan – gulai tempoyak!.

Emak saya memang sedia maklum tentang kegemaran saya ini. Setiap kali saya balik kampung, emak pasti masakkan gulai tempoyak untuk saya. Terima kasih mak. Emak memang sayangkan anak-anaknya, dan salah satu cara membalas kasih sayangnya ialah dengan memakan masakan tersebut hehe.. Gulai tempoyak masakan mak memang unik dan sukar untuk saya bandingkan masakan-masakan gulai tempoyak di tempat-tempat lain.

Semasa bertugas di Baling dulu dan apabila hendak balik ke kampung dan di dalam perjalanan, saya pasti akan singgah di satu tempat di panggil ’Tasik Raban’ di Perak. Di situ terdapat sebuah kedai makan yang menjual makanan nasi campur termasuklah ikan patin gulai tempoyak. Manakala jika saya melalui Lebuhraya, saya akan singgah di R&R Sungai Perak untuk makan nasi bersama ikan patin gulai tempoyak. Namun ia tak boleh lawan masakan gulai tempoyak mak. Kegemaran ini turut dikongsi oleh abang-abang saya kecuali adik saya yang sorang, Ijat. Jangankan nak makan tempoyak, cium bau durian pun dia tak lalu. Tapi saya tetap ’respect’ dia sebab pandai pula memasak mengalahkan kaum wanita. Lantas saya terfikir, makanan kegemaran itu kadangkala begitu subjektif, tidak semua orang menyukai sesuatu atau tidak menyukai sesuatu.. dan Allah S.W.T Maha Bijaksana dan Maha Mengetahui akan sesuatu. Memakan makanan kegemaran adalah salah satu nikmat yang Allah kurniakan kepada hambaNya. Saya bersyukur dengan nikmat yang saya terima.

Pada 23 Julai baru-baru ni, semasa dalam perjalanan balik dari bertugas ’outstation’ di Rawang, saya sempat singgah di kampung, Langkap untuk menjenguk emak. Saya hanya menelefon memberitahu emak untuk singgah di Langkap ’in short notice’ iaitu pada pagi tersebut. Sengaja saya tak memberitahu mak awal-awal, lagi pun saya tak mahu menyusahkan emak untuk memasak untuk saya. Namun apabila tiba di Langkap, emak dah pun siapkan gulai tempoyak untuk saya makan.. mak masih sempat juga memasak untuk saya.. saya amat terharu. Pehhh... then apa lagi, rezeki jangan di tolak bang.. haha.. segala pantang larang tolak tepi dulu.. bila jumpa tempoyak ni, susah nak ditolak walaupun baru kenyang makan benda lain. Nasib baiklah tak ada petai, kalau tidak satu periuk pun tak terasa.. Alhamdulillah, kini mak dah perturunkan resepi memasak gulai tempoyak ni kepada isteri saya. Masakannya not bad.. agaknya sebab itulah badan saya makin naik dan naik.. hehe..

Terima kasih mak.. Mak memang hebat. Kalau orang Jepun pandai masak ’Tenpayaki’, Emak pula memang pandai memasak ’Tempoyaki!.. hehe...

Wallahualam,
Bakri.

No comments:

Post a Comment