Saturday, July 3, 2010

Law Of Attraction

Semasa berkursus ‘leadership’ di Port Dickson sekitar tahun 2005/2006 yang lalu, salah satu syllabus program kursus tersebut ialah mengenai ‘Law Of Attraction’. Saya ingatkan ianya sesuatu yang baru, tetapi apabila diamati betul-betul, konsep Law of Attraction itu memang terdapat dalam Islam sebenarnya.

Apa ke bendanya Law of Attraction? Menurut definasi daripada Wikipedia, “The phrase Law of Attraction, used widely by New Thought writers, refers to the idea that thoughts influence chance. The Law of Attraction argues that thoughts (both conscious and unconscious) can affect things outside the head, not just through motivation, but by ther means.” . Ada yang menggelarkan konsep ini sebagai ‘sending message to the universe’ dan ada yang mengaitkannya dengan ‘the sixth sense’.

Apa yang boleh saya fahami, ‘Law of Attraction’ ialah ‘lintasan fikiran atau niat atau harapan atau ‘wish’ seseorang itu sama ada yang dibuat secara sedar (berdoa) atau tidak sedar.. yang mana ia memberikan kesan dalam bentuk realiti yang boleh dilihat”. Dari segi sainsnya, teori ini dikenali sebagai ‘metaphysic’. Ia merupakan ‘energy’ atau aura yang terdapat pada badan seseorang itu dan bagaimana ia dipancar keluar dan dimanipulasi oleh seseorang itu (biasanya untuk kebaikan). Setiap benda dan makhluk Allah itu ada medan aura tersendiri. Oleh kerana aura ini tidak nampak pada mata kasar, maka mungkin ramai yang kurang mempercayainya. Semua ini adalah kuasa Allah S.W.T, masih banyak ilmu yang masih belum diterokai oleh manusia. Saya yakin, kesemua persoalan tersebut ada terjawab di dalam Al Quran.

Pernah beberapa kejadian yang berlaku yang saya telah alami secara peribadi dan saya kaitkannya dengan teori Law of Attraction. Selepas mengetahui konsep Aura dan Law of Attraction, saya cuba mempraktikkannya, syukur alhamdulillah saya memperolehi apa yang saya hajati. Dalam dunia ini memang banyak perkara seperti kejadian ‘kebetulan’. Berikut adalah beberapa kejadian benar kejadian kebetulan yang saya perolehi daripada pengalaman rakan dan sebagainya.

Contoh 1: si pulan sedang memikirkan seseorang bernama ‘Ahmad’, tiba-tiba si pulan ini mendengar pula seseorang yang lain bercakap mengenai ‘Ahmad’. Tiba-tiba si ‘Ahmad’ ini menelefon si pulan. Lalu kita berkata, wahhh.. panjang umur si ‘Ahmad’.

Contoh 2: si pulan terlihat plet kenderaan yang lalu lintas sambil cuba meramal keputusan CGPA peperiksaannya. Kebanyakan kenderaan tersebut, didapati nombor plet 341, 3401,3410 dan sebagainya berulang-kali. Lalu beliau berharap, agar grednya adalah seperti nombor-nombor tersebut. Tidak lama selepas itu, si pulan menerima keputusan peperiksaannya dengan CGPA 3.41. Kejadian ini seolah-olah ingin memberikan ’hint’ kepada si pulan ini mengenai keputusan peperiksaannya.

Kita juga jangan terlupa, kejadian kebetulan itu sebenarnya adalah ’qada dan qadar’ atau perancangan Allah S.W.T sejak azali. Sebagai seorang yang beragama Islam, konsep ‘berdoa kepada Allah’ itu adalah konsep lebih tepat lagi kerana semua yang berlaku adalah di atas keizinanNya dan kuasaNya yang Maha Hebat. Setiap sesuatu yang kita lakukan itu pula mestilah untuk kebaikan dan manafaat kepada manusia dan tidak menyimpang dan menyalahi ajaran agama kita. Apa yang paling penting di sini ialah kita berdoa, berusaha dan bertawakal.

Wallahualam.
Bakri.

No comments:

Post a Comment