Saturday, May 22, 2010

Pengurusan Masa (Compartmentalize)!


Kita sering mendengar ayat lebih kurang begini.. “aku memang nak buat, tapi sibuk sangat dan masa tak ada..”… kita kadang-kala terlalu sibuk hingga tak dapat nak beri keutamaan kepada yang mana satu... benda ni juga sering berlaku termasuk pada diri saya hingga terabai dan terlepas pandang terhadap perkara penting... ! Walhal masa yang diperuntukkan adalah sama sahaja iaitu 24jam sehari. Allah S.W.T telah pun menetapkan quota masa 24 jam sehari tersebut kepada hambaNya untuk berusaha mencari rezeki, melakukan ibadat solat 5 kali sehari, dalam masa yang sama wajib melaksanakan amanah sebagai pelajar, bapa, isteri, anak, pekerja, jiran tetangga, rakan dan sebagainya..

Kadang-kadang rasa teringin juga nak berjalan-jalan apabila melihat rakan-rakan lain boleh berehat bersama keluarga sambil pergi melancong ke sana sini malah ada mempunyai kemampuan bercuti ke luar negara.. diri saya ini mungkin agak ketinggalan sedikit.. tidak melihat dunia ’luar tempurung’.. ada juga kadang-kadang saya terima rungutan dari rakan2 mengenai betapa sibuknya mereka hingga tak sempat nak menyiapkan tugas-tugas lebih2 lagi tugas2 bukan ’core’ yang diberikan oleh boss mereka.. tapi dalam kesibukan itu, saya tengok mereka masih sempat pula meluangkan masa dengan pergi memancing beberapa hari dan sebagainya.. confuse saya dibuatnya..

Berehat pun memang perlukan masa, tetapi berehat pun ada hadnya. Contohnya tidur, jika terlebih tidur pun akan melemahkan badan kita dan begitulah juga sebaliknya. Teknik pengurusan masa yang diperkenalkan oleh ’Venga’ itu memang bagus tetapi rasanya masyarakat kita masih belum mencapai tahap disiplin yang sebegitu.. sekiranya kita sibuk dengan kerja, mungkin hal-hal keluarga kita, Allah ringankan... jika kita terlalu relax dalam kerja, mungkin kita akan hadapi masalah selain daripada kerja... seperti masalah keluarga, kewangan dan sebagainya. Jarang sekali kita dengar orang yang relax kerja pejabatnya dan dalam masa yang sama relax dalam urusan keluarganya.. ataupun sibuk dengan kerja pejabatnya dan sibuk pula dengan urusan keluargnya.. saya yakin, hidup kita ini Allah sudah tetapkan keseimbangannya..

Semasa menghadiri kursus ’team building’ di Langkawi sekitar 2002 dulu, konsultan yang mengendalikan kursus tersebut ada bercerita tentang soal pengurusan masa.. kata beliau, soalnya ialah bukan soal masa yang cukup atau tidak cukup, tetapi ialah soal kebijaksanaan menguruskan masa dan meletakkan ’priority’... yang beliau panggil ’compartmentalize’.. perkataan ini memang saya ingat sampai sekarang..

Analoginya adalah seperti rajah di atas.. iaitu guli atau batu yang berlainan saiz dimasukkan ke dalam satu balang.. balang itu diibaratkan quota masa 24jam.. manakala guli atau batu itu diibaratkan urusan atau kerja kita.. dalam balang tersebut, diisi penuh dengan guli atau batu itu sehingga penuh melambangkan kesibukan kita dalam 24jam itu.. namun, cuba kita lihat betul-betul.. dalam balang masih ada ruang-ruang kecil (bertanda X) dalam tindihan tersebut..itulah dia 'lebihan masa' yang wujud ditengah2 kesibukan dan kesempatan itu perlu digunakan sebaik-baiknya.... ramai usahawan yang berjaya melaksanakan konsep tersebut dan oleh itu ramai juga yang pelik melihat bagaimana mereka boleh ada masa bersama keluarga, dalam masa yang sama amat sibuk dengan urusan perniagaannya.... dan mereka ini pula masih sempat melakukan hobi seperti bermain golf dan sebagainya.. dan mungkin itulah dia sebenarnya rahsia mereka iaitu ’COMPARTMENTALIZE’..

Menulis blog ini pun kalau diikutkan memang saya pun tak ada masa.. tapi alhamdulillah, ruang masa itu boleh dicari.. walaupun kita ada kelemahan untuk melaksanakan teori ini.. namun apa yang penting ialah kita akan terus berusaha dan berusaha.. semuanya ada dalam kawalan minda kita sebenarnya.. pesanan ini juga untuk diri saya sendiri...

Wallahualam.
Bakri.

No comments:

Post a Comment