Menurut sebuah buku bertajuk ‘The Leadership Experience in Asia’ tulisan ‘Ghee and Daft’, leadership didefinasikan sebagai ‘an influence relationship between Leader and Follower who intend real changes and outcomes that reflect to a shared purpose’. Dalam bahasa yang mudah difahami, Leadership ialah ‘Keupayaan seseorang pemimpin mempengaruhi subordinate nya yang mana berhasrat untuk melakukan perubahan .. bla.. bla……..’. Key word di sini ialah untuk mengurus ‘perubahan’. Ada pendapat mengatakan ‘leader is born’ dan ada yang mengatakan bahawa leader boleh dibentuk. Rupa-rupanya, kalau nak diikutkan, terlalu banyak teori boleh diperolehi mengenai ‘leadership’ ni. Dalam zaman IT ni, taip sahaja perkataan leadership dalam mana-mana browser seperti google dan sebagainya, sekelip mata beratus-ratus rujukan boleh kita perolehi. Teori dan model yang berkaitan dengan faktor sikap, faktor persekitaran , faktor situasi dan sebagainya maka lahirlah teori seperti Traits, Dyadic, Fiedler, Hersey and Blanchards, Houses path Goal, Vroom Jago, Big 5, Herman’s Whole Brain, Robert Kelly dan sebagainya. Hakikatnya teori ini lahir daripada pengalaman dan sejarah kemudian dizahirkan sebagai teori yang disimpulkan oleh beberapa pengkaji dunia akademik.
Semasa di Perlis pada 1997 dulu, saya pernah bekerja di bawah seorang Pengurus Wilayah yang saya lihat mempunyai kemahiran dan ‘tools’ untuk ‘inspire’, ‘convince’ atau ‘mempengaruhi audien’ melalui ucapan dan analoginya. Pencapaian cemerlang beliau sebelum itu di stesen-stesen lain dan selepas itu menerajui Perlis & Selangor menyakinkan saya bahawa beliau adalah seorang leader yang mempunyai ‘real objective’ walaupun kadangkala pendekatan beliau tidak disenangi segelintir kecil anggota kerja. Bagi saya, beliau mempunyai ciri-ciri ‘Business Leader’ yang diperlukan oleh organisasi dan beliau adalah bakal pemimpin masa depan organisasi ini. Kini, tekaan saya itu menjadi nyata kerana kini beliau adalah pemimpin nombor dua selepas beliau baru-baru ini dilantik sebagai COO.
Sebenarnya, saya mulai memberi perhatian dan menyedari prinsip ‘leadership’ selepas saya ditukarkan sebagai Pengurus Cawangan di Baling pada Mei 2003 dulu. Sebenarnya, saya seorang yang pendiam dan berat mulut sejak dari kecil lagi. Sepatah orang bertanya, maka sepatah juga yang saya jawab.. hehe.. Namun apabila terpaksa mengetuai stesen dan mempunyai ramai pula subordinates, saya telah memecah tradisi ini dengan lebih banyak bercakap dengan subordinates. Perubahan ini secara positifnya telah membentuk semula diri saya supaya menjadi ‘pengantara’ yang lebih baik dan ‘develop my communication skill’. Di samping itu, saya membuat ‘observation’ terhadap beberapa ‘leader’ di dalam skop organisasi tempat saya bekerja. Saya cuba menjadikan beberapa pemimpin sebagai mentor dan tiru sahaja apa yang mereka buat. Dengan sedikit pembacaan buku-buku leadership yang simple, saya cuba mempraktikkan pendekatan tersebut. Syukur alhamdulillah, secara peribadi, saya berpuashati dengan percubaan dan pendekatan ‘teamwork’ di stesen Baling selepas 4 tahun bertugas di sana. Jika leader dan subordinate bekerjasama sebagai satu pasukan, maka akan lebih mudah lagi untuk kita ‘accomplish’ misi kita. Ini boleh dibuktikan melalui model graf ’leadership grid’, Team Management style (The Leadership Grid – 9,9) seperti rajah.
Selepas itu, saya ditukarkan ke stesen Jitra pada penghujung 2007 sebagai Pengurus Cawangan juga. Kali ini, disamping mempraktikkan pendekatan Baling, saya membuat beberapa pengubahsuaian dan perubahan kerana jumlah anggota kerja saya ketika itu melebihi 100 orang berbanding 60 di Baling. Stesen yang agak besar dan mencabar ketabahan saya. Namun, semua itu tidak menjadi penghalang kerana saya amat yakin bahawa, selain sedikit pengetahuan dan kemahiran teknikal, pertama sekali leader kena ‘set a mission, inspire and motivate subordinates and make a few bravery decisions’. Saya lebih selesa dengan sistem pengurusan secara ‘participative’ atau ‘people oriented’ dan pendekatan ‘to develop a teamwork spirit’. One other thing is, having a follower is a better, instead of having a subordinates. Subordinate hanya melaksanakan kerja di dalam skop kerjanya sahaja (setakat yang diarahkan) tetapi ‘follower’ akan melaksanakan kerja lebih dari skop kerjanya. Biasanya ‘follower’ mempunyai sifat pengorbanan dan daya tahan lebih baik lagi. Namun untuk mengubah ‘subordinate’ kepada ‘a good follower’ semestinya memerlukan ‘leadership’ yang mantap. Saya bernasib baik kerana berpeluang mengikuti beberapa siri LDP (leadership development programme) yang dianjurkan oleh ILSAS sedikit masa dahulu. Kursus tersebut amat bermakna kepada saya.
Berbeza dengan syarikat franchise yang lain seperti McDonald, KFC yang hanya memerlukan seorang ‘Manager’, Organisasi GLC memerlukan lebih daripada itu (iaitu seorang Leader) kerana sedikit sahaja berurusan dengan ‘mesin’. ‘Managing a human’ adalah lebih kritikal dan seorang leader perlu tahu ‘how to inspire’ dan memimpin ‘subordinates’ yang mempunyai pelbagai karenah disamping perlu berurusan dengan pengguna termasuk ‘stakeholders’.
(Stakeholder bukan setakat ‘shareholder’ yang memegang saham syarikat, stakeholder dalam konteks GLC ialah pihak Kerajaan yang diwakili oleh wakil rakyat yang juga mewakili rakyat Malaysia).
Trust your instinct
Satu lagi perkara penting yang jarang ada di dalam teori ialah ‘Trust your Instinct’. Kisah ini benar-benar berlaku semasa bertugas sebagai PC. Membuat rondaan sistem adalah sebahagian daripada aktiviti saya, kebanyakan tiang di Baling masih banyak menggunakan tiang kayu dan besi. Projek menukar bare kepada ABC dan tiang kayu kepada spun konkrit akan memakan masa. Jadi, kita perlu setkan ‘priority’ berdasarkan pemerhatian. Semasa rondaan, saya mendapati satu kawasan iaitu Kg Teluk Temelah amat memerlukan tindakan kerana selain masalah tiang kayu, beberapa talian didapati rendah dan ada yang jatuh menyembah bumi. Sebenarnya, ada di kawasan lain juga memerlukan projek seperti itu dan Kg Teluk Temelah tidak dimasukkan dalam senarai pun ketika itu. Namun, jauh di dalam hati kecil atau ‘instinct’ saya, kampung tersebut wajib dijadikan keutamaan. Dipendekkan cerita, sebaik projek dimulakan di kawasan berkenaan, keluarlah satu berita di dada akhbar yang mengadu tentang keadaan system di situ. Saya terfikir, kalaulah saya tidak sensitif ketika itu, apa agaknya akan jadi? Mungkin semasa itu barulah kelam kabut nak buat paperwork dan sebagainya, dan apa pula persepsi pengurusan dan orang awam terhadap saya. Dengan sudah berjalannya projek itu, saya tidak menghadapi masalah untuk menjawab aduan akhbar tersebut. Sebenarnya ada beberapa lagi kejadian yang lebih kurang serupa berlaku selepas itu termasuk di Jitra. Alhamdulillah, semua dapat diatasi dengan lancar. Pengajaran yang saya dapati ialah, seseorang leader wajib sensitif kepada ’instinct’nya dan perlu segera mengambil tindakan yang sesuai selepas itu.
Manager Vs Leader
Sesetengah orang kata, leader atau manager sama sahaja. Namun sebenarnya ada perbezaan di antara keduanya. Berikut adalah beberapa perbandingan atau perbezaan di antara Manager atau Leader yang saya ambil daripada Internet untuk dikongsi dan rujukan bersama. Maklumat berikut juga merupakan salah satu ‘assignment’ saya ketika berada pada semester pertama kursus MBA. Sesetengah orang mungkin melihatnya sebagai satu ‘assignment’ semata-mata, namun bagi diri saya, ia memberikan kesan jauh lebih besar daripada itu.
Managers administrator; leaders Innovate.
Managers ask how and when; leaders ask what and why.
Managers have subordinates, leaders have followers
Managers focus on systems; leaders focus on people.
Managers do things right; leaders do the right things.
Managers maintain; leaders develop.
Managers manage emergency, leaders have a sense of urgency
Managers rely on control; leaders inspire trust.
Managers have short-term perspective; leaders have long-term perspective.
Managers accept the status-quo; leaders challenge the status-quo.
Managers have an eye on the bottom line; leaders have an eye on the horizon.
Managers imitate; leaders originate.
Managers emulate the classic good soldier; leaders are their own person.
Managers copy; leaders show originality.
Managers for stability, leaders look for a change
Managers concern on control, leaders empowerment
Managers concern for competition, leaders concern on collaboration
Managers maintain ‘things’, leaders maintain people & relationship
Managers always a good speaker, but leaders is a good listener
Managers look for uniformity, leaders look for diversity
Secara praktikalnya, untuk menjadi manager mungkin mudah, tetapi untuk menjadi leader adalah lebih mencabar dan pengalaman yang diperolehi merupakan perkara yang jauh lebih berharga daripada teori. Di dalam agama kita, manusia dilahirkan untuk menjadi khalifah yang baik atau setidak-tidaknya menjadi pengikut yang baik kepada khalifah tersebut. Dalam organisasi, saya yakin bahawa kita bukan sahaja memerlukan seorang Pengurus atau ‘Manager’, tetapi juga memerlukan seorang ‘Leader’ yang mempunyai kriteria minima ‘leadership’. Kadangkala kita perlu menjadi Manager, kadangkala kita perlu menjadi ‘Leader’. Kita semua sebenarnya adalah leader. Sama ada ‘leader’ kepada sebuah keluarga, ataupun setidak-tidaknya leader kepada ‘diri sendiri’!
Wallahualam bissawab.
Bakri
Semasa di Perlis pada 1997 dulu, saya pernah bekerja di bawah seorang Pengurus Wilayah yang saya lihat mempunyai kemahiran dan ‘tools’ untuk ‘inspire’, ‘convince’ atau ‘mempengaruhi audien’ melalui ucapan dan analoginya. Pencapaian cemerlang beliau sebelum itu di stesen-stesen lain dan selepas itu menerajui Perlis & Selangor menyakinkan saya bahawa beliau adalah seorang leader yang mempunyai ‘real objective’ walaupun kadangkala pendekatan beliau tidak disenangi segelintir kecil anggota kerja. Bagi saya, beliau mempunyai ciri-ciri ‘Business Leader’ yang diperlukan oleh organisasi dan beliau adalah bakal pemimpin masa depan organisasi ini. Kini, tekaan saya itu menjadi nyata kerana kini beliau adalah pemimpin nombor dua selepas beliau baru-baru ini dilantik sebagai COO.
Sebenarnya, saya mulai memberi perhatian dan menyedari prinsip ‘leadership’ selepas saya ditukarkan sebagai Pengurus Cawangan di Baling pada Mei 2003 dulu. Sebenarnya, saya seorang yang pendiam dan berat mulut sejak dari kecil lagi. Sepatah orang bertanya, maka sepatah juga yang saya jawab.. hehe.. Namun apabila terpaksa mengetuai stesen dan mempunyai ramai pula subordinates, saya telah memecah tradisi ini dengan lebih banyak bercakap dengan subordinates. Perubahan ini secara positifnya telah membentuk semula diri saya supaya menjadi ‘pengantara’ yang lebih baik dan ‘develop my communication skill’. Di samping itu, saya membuat ‘observation’ terhadap beberapa ‘leader’ di dalam skop organisasi tempat saya bekerja. Saya cuba menjadikan beberapa pemimpin sebagai mentor dan tiru sahaja apa yang mereka buat. Dengan sedikit pembacaan buku-buku leadership yang simple, saya cuba mempraktikkan pendekatan tersebut. Syukur alhamdulillah, secara peribadi, saya berpuashati dengan percubaan dan pendekatan ‘teamwork’ di stesen Baling selepas 4 tahun bertugas di sana. Jika leader dan subordinate bekerjasama sebagai satu pasukan, maka akan lebih mudah lagi untuk kita ‘accomplish’ misi kita. Ini boleh dibuktikan melalui model graf ’leadership grid’, Team Management style (The Leadership Grid – 9,9) seperti rajah.
Selepas itu, saya ditukarkan ke stesen Jitra pada penghujung 2007 sebagai Pengurus Cawangan juga. Kali ini, disamping mempraktikkan pendekatan Baling, saya membuat beberapa pengubahsuaian dan perubahan kerana jumlah anggota kerja saya ketika itu melebihi 100 orang berbanding 60 di Baling. Stesen yang agak besar dan mencabar ketabahan saya. Namun, semua itu tidak menjadi penghalang kerana saya amat yakin bahawa, selain sedikit pengetahuan dan kemahiran teknikal, pertama sekali leader kena ‘set a mission, inspire and motivate subordinates and make a few bravery decisions’. Saya lebih selesa dengan sistem pengurusan secara ‘participative’ atau ‘people oriented’ dan pendekatan ‘to develop a teamwork spirit’. One other thing is, having a follower is a better, instead of having a subordinates. Subordinate hanya melaksanakan kerja di dalam skop kerjanya sahaja (setakat yang diarahkan) tetapi ‘follower’ akan melaksanakan kerja lebih dari skop kerjanya. Biasanya ‘follower’ mempunyai sifat pengorbanan dan daya tahan lebih baik lagi. Namun untuk mengubah ‘subordinate’ kepada ‘a good follower’ semestinya memerlukan ‘leadership’ yang mantap. Saya bernasib baik kerana berpeluang mengikuti beberapa siri LDP (leadership development programme) yang dianjurkan oleh ILSAS sedikit masa dahulu. Kursus tersebut amat bermakna kepada saya.
Berbeza dengan syarikat franchise yang lain seperti McDonald, KFC yang hanya memerlukan seorang ‘Manager’, Organisasi GLC memerlukan lebih daripada itu (iaitu seorang Leader) kerana sedikit sahaja berurusan dengan ‘mesin’. ‘Managing a human’ adalah lebih kritikal dan seorang leader perlu tahu ‘how to inspire’ dan memimpin ‘subordinates’ yang mempunyai pelbagai karenah disamping perlu berurusan dengan pengguna termasuk ‘stakeholders’.
(Stakeholder bukan setakat ‘shareholder’ yang memegang saham syarikat, stakeholder dalam konteks GLC ialah pihak Kerajaan yang diwakili oleh wakil rakyat yang juga mewakili rakyat Malaysia).
Trust your instinct
Satu lagi perkara penting yang jarang ada di dalam teori ialah ‘Trust your Instinct’. Kisah ini benar-benar berlaku semasa bertugas sebagai PC. Membuat rondaan sistem adalah sebahagian daripada aktiviti saya, kebanyakan tiang di Baling masih banyak menggunakan tiang kayu dan besi. Projek menukar bare kepada ABC dan tiang kayu kepada spun konkrit akan memakan masa. Jadi, kita perlu setkan ‘priority’ berdasarkan pemerhatian. Semasa rondaan, saya mendapati satu kawasan iaitu Kg Teluk Temelah amat memerlukan tindakan kerana selain masalah tiang kayu, beberapa talian didapati rendah dan ada yang jatuh menyembah bumi. Sebenarnya, ada di kawasan lain juga memerlukan projek seperti itu dan Kg Teluk Temelah tidak dimasukkan dalam senarai pun ketika itu. Namun, jauh di dalam hati kecil atau ‘instinct’ saya, kampung tersebut wajib dijadikan keutamaan. Dipendekkan cerita, sebaik projek dimulakan di kawasan berkenaan, keluarlah satu berita di dada akhbar yang mengadu tentang keadaan system di situ. Saya terfikir, kalaulah saya tidak sensitif ketika itu, apa agaknya akan jadi? Mungkin semasa itu barulah kelam kabut nak buat paperwork dan sebagainya, dan apa pula persepsi pengurusan dan orang awam terhadap saya. Dengan sudah berjalannya projek itu, saya tidak menghadapi masalah untuk menjawab aduan akhbar tersebut. Sebenarnya ada beberapa lagi kejadian yang lebih kurang serupa berlaku selepas itu termasuk di Jitra. Alhamdulillah, semua dapat diatasi dengan lancar. Pengajaran yang saya dapati ialah, seseorang leader wajib sensitif kepada ’instinct’nya dan perlu segera mengambil tindakan yang sesuai selepas itu.
Manager Vs Leader
Sesetengah orang kata, leader atau manager sama sahaja. Namun sebenarnya ada perbezaan di antara keduanya. Berikut adalah beberapa perbandingan atau perbezaan di antara Manager atau Leader yang saya ambil daripada Internet untuk dikongsi dan rujukan bersama. Maklumat berikut juga merupakan salah satu ‘assignment’ saya ketika berada pada semester pertama kursus MBA. Sesetengah orang mungkin melihatnya sebagai satu ‘assignment’ semata-mata, namun bagi diri saya, ia memberikan kesan jauh lebih besar daripada itu.
Managers administrator; leaders Innovate.
Managers ask how and when; leaders ask what and why.
Managers have subordinates, leaders have followers
Managers focus on systems; leaders focus on people.
Managers do things right; leaders do the right things.
Managers maintain; leaders develop.
Managers manage emergency, leaders have a sense of urgency
Managers rely on control; leaders inspire trust.
Managers have short-term perspective; leaders have long-term perspective.
Managers accept the status-quo; leaders challenge the status-quo.
Managers have an eye on the bottom line; leaders have an eye on the horizon.
Managers imitate; leaders originate.
Managers emulate the classic good soldier; leaders are their own person.
Managers copy; leaders show originality.
Managers for stability, leaders look for a change
Managers concern on control, leaders empowerment
Managers concern for competition, leaders concern on collaboration
Managers maintain ‘things’, leaders maintain people & relationship
Managers always a good speaker, but leaders is a good listener
Managers look for uniformity, leaders look for diversity
Secara praktikalnya, untuk menjadi manager mungkin mudah, tetapi untuk menjadi leader adalah lebih mencabar dan pengalaman yang diperolehi merupakan perkara yang jauh lebih berharga daripada teori. Di dalam agama kita, manusia dilahirkan untuk menjadi khalifah yang baik atau setidak-tidaknya menjadi pengikut yang baik kepada khalifah tersebut. Dalam organisasi, saya yakin bahawa kita bukan sahaja memerlukan seorang Pengurus atau ‘Manager’, tetapi juga memerlukan seorang ‘Leader’ yang mempunyai kriteria minima ‘leadership’. Kadangkala kita perlu menjadi Manager, kadangkala kita perlu menjadi ‘Leader’. Kita semua sebenarnya adalah leader. Sama ada ‘leader’ kepada sebuah keluarga, ataupun setidak-tidaknya leader kepada ‘diri sendiri’!
Wallahualam bissawab.
Bakri
No comments:
Post a Comment