Monday, October 15, 2012

BELAJAR SECARA SAMBILAN


Salam,

Rasanya dah lama saya tak menulis dalam blog saya ni. Entahlah bermacam-macam perkara yang berlaku kepada saya dan keluarga sejak lima hingga enam bulan yang lepas. Alasan sibuk bukanlah jawapan saya yang tepat tetapi saya rasa lebih tepat ialah saya tidak bermaya untuk menulis ketika diri ditimpa ujian Allah tempohari. Tak perlu saya ceritakan di sini dan biarlah ia menjadi rahsia dan pengalaman hidup yang berguna kepada saya sebagai panduan insan kerdil di sisi Allah S.W.T.

Hari ini, walaupun agak sibuk menguruskan keluarga dan mengulangkaji pelajaran, saya cuba mencuri masa yang ada untuk mengemaskini blog saya ini yang mana saya harap blog saya yang tak sepertinya ini dapat dijadikan koleksi peribadi untuk rujukan generasi akan datang. Seboleh-bolehnya saya tidak mahu bercakap kosong dan setiap ayat perlu mempunyai ilmu dan hikmah kepada saya dan insane yang lain.

Alhamdulillah, saya kini dalam semester akhir bagi menamatkan pengajian sambilan MBA saya di UUM. Mata pelajaran tidak begitu susah berbanding semasa belajar ijazah kejuruteraan di UiTM dulu. Cuma yang menjadikannya sukar ialah kerana komitmen yang tinggi perlu diberikan kepada kerjaya dan keluarga dalam satu-satu masa. Pengorbanan yang tinggi amat diperlukan bagi sesiapa sahaja yang berniat untuk belajar secara part time. Saya memang salut dan respect kepada mana-mana abang atau kakak yang sudah berkeluarga dan berkerjaya masih sanggup belajar demi untuk masa depan mereka. Begitu tinggi dan besar sekali pengorbanan mereka ini sebenarnya. Apabila saya sendiri merasai pengalaman ini membuatkan saya berasa insaf bahawa benarlah kata-kata ulamak sebelum ini yang menyamakan orang yang belajar dengan orang yang jihad berjuang di dalam peperangan di jalan Allah. Walaupun caranya berbeza tetapi secara dalamannya ia serupa sahaja kerana perlu menentang nafsu. Belajar memerlukan pengorbanan dan disiplin yang amat tinggi lebih-lebih lagi jika sudah berkeluarga.

Apa yang saya lihat di UUM ini sendiri, saya kerap ternampak ada ibu yang terpaksa membawa anak-anak kecil ke kampus Sintok semata-mata untuk hadiri kuliah di hujung minggu. Ada yang terpaksa tawakal meninggalkan anak-anak kecil di dalam kereta di luar bilik kuliah. Ada yang terpaksa memandu kereta dari Ipoh atau KL semata-mata untuk hadiri kuliah di Sintok. Ada yang sanggup menaiki bas seminggu sekali dari KL ke Sintok kerana nak hadiri kuliah. Ada yang terpaksa korbankan sementara urusan keluarga seperti hadiri kenduri sanak saudara kerana semata-mata nak hadiri kuliah. Pendek kata, tiada hari cuti bagi mereka yang belajar secara part time ini. Saya sendiri kadang kala terpaksa breakfast makan roti dan air kosong sambil memandu sejauh 130km ke kelas dan kerap juga terlepas makan tengahhari. Bila letih, tidur (nap) di tepi jalan raya dalam 10-15 minit. Syukur Alhamdulillah ada juga lecturer yang memahami keadaan saya dan ada juga lecturer yang tidak peduli semua itu. Semua itu cubaan dan kesabaran yang tinggi amat-amat;ah perlu. Itu belum lagi pengorbanan yang terpaksa dihadapi oleh ahli keluarga sendiri dan juga pengorbanan dari segi kewangan. Ada satu masa, saya terpaksa menangguhkan pengajian selama 1 sem (6 bulan) kerana terpaksa buat pilihan iaitu samaada untuk tumpukan kepada keluarga atau belajar. Ketika itu, isteri saya sarat mengandung anak kelima dan beberapa orang anak-anak saya jatuh sakit dan dimasukkan di wad hospital. Syukur ada rakan yang memahami keadaan saya dan bersetuju dengan tindakan saya itu. Sebab itulah saya masih belum graduate sebab masa yang tidak mengizinkan ketika itu. Kerap saya hampir tersungkur setiap kali dekat dengan peperiksaan tetapi Allah Maha Berkuasa dan saya dapat melepasinya dengan baik. Saya yakin Allah sudah merancang perjalanan hidup kita. Kini isteri saya sedang sarat mengandungkan anak kami yang ketujuh. Cubaannya hanya Allah yang Maha Mengetahui.

Jika orang bertanya kepada saya, apa yang amat berharga dengan belajar seperti itu? Semua perkara terpaksa dikorbankan? Bagi saya, perkara yang amat berharga ialah “pengalaman’ atau ‘journey’ saya semasa belajar itu yang paling berharga. Yang kita akan ingat sampai bila-bila nostalgia  bersama-sama kawan-kawan sekuliah, keluarga yang menyokong kita dan tempat belajar itu. Ijazah itu adalah sekeping kertas sahaja.

Kepada yang berniat untuk belajar, ingatlah bahawa Allah sentiasa bersama kita asalkan niat kita ikhlas. Kepada yang sedang belajar, stay on the course!

Salam.

No comments:

Post a Comment