Sunday, April 17, 2011

SOCIAL ENGAGEMENT !

Socially Engaged!.. itulah ungkapan oleh salah seorang Profesor saya setiap kali di dalam kuliahnya yang saya kira teguran beliau adalah secara profesional. Personally, saya hormati beliau kerana seorang yang mempunyai prinsip dan banyak falsafah mengenai kehidupan ini. Beliau juga sering berkongsi beberapa petikan bestari sebagai motivasi kepada para pelajarnya. Pesannya, “Good manners will open doors that the best education cannot”. Kebanyakan pelajarnya adalah terdiri daripada pelajar luar seperti Yaman, Palestin, Jordan, Africa, China, Iraq, Iran, China … saya cuba mencari maksud ‘social engagement’ tersebut tetapi tidak banyak rujukan yang saya boleh perolehi. Namun, saya rasa saya boleh faham dengan makna perkataan tersebut. Budaya dan etika seperti ‘greeting’, ‘welcoming others’ seperti ucapan salam, selamat pagi, memohon maaf, tolong menolong, prihatin sebagai tanggungjawab sosial sesama manusia.

Saya lebih melihat ia kepada pendekatan proaktif budaya kelas pertama. Dulu, Pak Lah PM pernah berkata, kita barangkali mempunyai fasiliti kelas pertama, tetapi mempunyai minda kelas ketiga!... Kalau dalam amalan 5S, ada tiga jenis kelas budaya.. Budaya kelas ketiga ialah apabila semua pihak membuang sampah merata-rata dan tiada pula orang hendak membersihkannya. Budaya kelas kedua ialah terdapat orang membuang sampah tetapi terdapat pihak (cleaner) yang membersihkannya atau pihak lain disuruh membersihkannya. Budaya kelas pertama ialah, tiada pihak yang membuang sampah dan jika ada sampah, mereka cepat-cepat membersihkannya tanpa disuruh. Jadi, budaya kelas pertama tadi merujuk kepada etika ‘social engagement’ yang paling baik. Teknik ‘social engagement’ hanya akan berjaya apabila kita benar-benar ikhlas sepenuhnya dalam mengalu-alukan orang lain. (when they are fully and sincerely welcoming to the other). Etika sebegini amat bernilai dan membolehkan masyarakat yang lebih harmoni dan berbudi bahasa tinggi.

Dalam satu buku tulisan ’Burhanuddin Salam’ (yang saya petik daripada laman web www.suarakarya-online.com), ada diceritakan mengenai Etika Sosial. Menurutnya, asas moral dalam Kehidupan Manusia mengatakan, tujuan dan fungsi etika sosial pada dasarnya adalah untuk meningkatkan kesedaran warga masyarakat agar bertanggung jawab sebagai manusia dalam kehidupan bersama dalam segala dimensinya. Etika sosial mengajak kita untuk tidak hanya melihat segala sesuatu dan bertindak dalam kerangka kepentingan kita, melainkan juga mempedulikan kepentingan bersama, iaitu kesejahteraan dan kebahagian bersama.

Lebih lanjut dia mengatakan, etika sosial berbicara mengenai kewajiban, sikap dan pola perilaku manusia sebagai anggota manusia. Apabila masyarakat memahami makna etika seperti ini, prinsip-prinsip toleransi di tengah masyarakat dapat diterapkan. Dalam aspek kehidupan umat manusia pun, sikap saling menghormati dan tolong-menolong menjadi kunci kejayaan bersama. Untuk mewujudkan kedamaian dan kesejahteraan dalam hidup bernegara, masyarakat perlu mempraktikkan etika sosial dengan baik dengan tujuan membentuk karakter bangsa yang berbudi luhur.

Wallahualam.

No comments:

Post a Comment