Saturday, February 5, 2011

XCDN



Sehari sebelum cuti Chinese New Year (CNY) yang lepas, saya drafkan untuk Boss saya SMS infoblast perutusan khas kepada semua warga kerja iaitu ucapan CNY dan berhati2 di jalan raya.. selama ini saya selalu berpesan kepada warga kerja supaya berhati-hati di jalan raya dan elakkan kemalangan.

Semalam, 5 Februari 2011 jam 2.57pm, saya sendiri mengalami kemalangan di lebuh raya KM 150 arah utara tidak jauh dari Plaza Tol Juru. Saya sekeluarga dalam perjalanan balik ke Alor Setar selepas pulang bercuti di kampong di Perak. Kereta innova yang saya baru beli tak sampai seminggu tersebut dihentam dari belakang oleh sebuah kereta jenis Iswara. Sebaik dihentam, saya segera melihat anak-anak dan isteri, alhamdulillah mereka semua tidak ada apa-apa, cuma agak terkejut dengan kejadian ini. Selepas itu, saya berpesan kepada isteri saya supaya jangan keluar dari kereta… saya segera keluar kereta untuk melihat keadaan belakang kereta saya, hanya kena bumper sahaja… kemudian saya terus pergi melihat kereta iswara yang melanggar saya itu. Keadaan Iswara tersebut lebih parah lagi nampaknya kerana dia juga dihentam dari belakang oleh sebuah Myvi. Saya cuba melihat-lihat keadaan orang yang berada di dalam kereta Iswara tersebut sambil berharap tiada sesiapa yang tercedera.. saya lihat depan dan belakang kereta mereka remuk teruk.. pintu belakang mereka tak dapat dibuka.. Seterusnya saya berlari ke arah kereta MyVi di belakang beliau.. alhamdulillah, juga tiada yang cedera parah.. saya lihat anaknya mengalami luka sedikit.…

Dalam sekelip mata sahaja, tiba-tiba sahaja sorang lelaki dengan truck tunda sampai. Hmm pelik juga macamana depa sampai begitu cepat… agaknya diaorang ni dah standby kot.. kemudian polis trafik pula sampai.. saya diarah oleh pegawai polis supaya mengalihkan kereta ke tepi highway kerana jalan dah jadi jem teruk disebabkan kejadian ini.. polis tu bagitau saya, dalam kes ini, beliau kata saya tidak bersalah kerana dilanggar dari belakang dan saya tidak pula melanggar sebarang kenderaan di hadapan.. beliau nasihatkan saya supaya mencatit no plet kereta dan jenis kenderaan yang melanggar saya dan segera membuat laporan polis di Balai Polis Trafik Jawi.. saya menelefon salesman Toyota dan beliau juga menasihatkan perkara yang sama.. kemudian, saya terdengar polis trafik tersebut menerima satu lagi aduan melalui walkie talkie nya.. terdapat satu lagi kemalangan di KM 140 pula…

Kemudian, saya berjumpa dengan pemilik kereta MyVi dan Iswara belakang saya dan bertanya khabar keadaan ahli-ahli keluarganya yang masih kelihatan tergamam nampaknya.. kami saling bersalam dan bermaafan dan mengganggap ini takdir.. kemudian, sebuah ambulance tiba untuk membawa anaknya yang luka sedikit.. Selepas itu, polis menasihatkan saya supaya jangan lagi tunggu di situ dan segera pergi membuat laporan polis.. saya pun segera bertolak dan mencari balai polis trafik jawi.. saya hanya memandu 60km/j sahaja dan lebih berhati2 lagi...

Sebaik tiba di balai polis trafik, kelihatan beberapa buah kereta lain yang juga baru alami kemalangan nampaknya... di dalam balai, saya menunggu giliran untuk membuat aduan... hmm.. banyak sungguh rupanya kejadian kemalangan hari ini.. bisik hati saya.. semasa di dalam balai, saya sempat berbual dengan seorang pakcik, dia juga baru mengalami kemalangan yang juga dilanggar dari belakang.. lokasi KM 151... hanya 1 km dari lokasi saya... dekat rupanya... kemudian, saya memerhatikan seorang berbangsa cina juga membuat aduan kemalangan..... tempat memang tak jauh juga... apabila melihat keadaan kereta mereka yang hampir ’total loss’ dan terpaksa ditarik dengan truck tunda, saya rasa amat bersyukur kerana kereta saya pula tidak seteruk mana.. keadaan saya jauh lebih baik dari mereka... hati saya tidak berhenti mengucapkan alhamdulillah kerana tidak ditimpa malapetaka yang besar apabila memikirkan semua ini... banyak hikmah dan pelajaran yang saya perolehi walaupun terpaksa melalui kejadian kemalangan ini.. Allahuakbar...

Wallahualam.

No comments:

Post a Comment