Wednesday, April 7, 2010

Budaya 5S di Malaysia

30 Mac 2010 lalu adalah hari 'pelengkap' kepada misi persijilan 5S MPC di seluruh TNB Kedah. Sebagai orang Strategik, memanglah puashati dan gembira dengan pencapaian ini. Namun disebalik kejayaan ini, terdapat kemusykilan di dalam lubuk hati saya, sejauh manakah budaya kerja jepun ni boleh bertahan dalam sistem kerja kita? KPI untuk mendapatkan award atau persijilan memang boleh dicapai untuk short term, tetapi long term journey atau 'istiqamah' adalah sesuatu yang lebih penting. Manusia boleh berubah, namun perubahan total adalah yang paling sukar. Dalam nak melaksanakan 5S ini, kadang-kadang saya cuba nak implement teori yang sedang dipelajari dalam kursus MBA, namun pengalaman 'leadership' sebagai Pengurus Cawangan di Baling dan Jitra adalah lebih membantu nampaknya. Tak dinafikan juga, sejarah dan pengalaman hidup peribadi juga banyak membantu kerjaya saya. Budaya 5S di Malaysia amnya dan Kedah khasnya masih lagi boleh dipertingkatkan. Budaya ini perlu disesuaikan dengan persekitaran kerja di Malaysia dan ia perlu diserasikan dengan agama Islam. Walaupun saya tak pernah ke Jepun, namun saya yakin budaya 5S juga boleh diterapkan di rumah yang melibatkan keluarga asalkan ada kemahuan. Contohnya 'big cleaning day' 6 bulan sekali di dalam dan luar rumah, sisih dan susun barang2. Melantik anak2 sebagai zone leader di kawasan2 tertentu dan sebagainya. Wallahualam.
Salam hormat,
Bakri

No comments:

Post a Comment