Di dalam mana-mana organisasi, bila disebut ‘audit’ saja, maka terbayang kita kepada hampir setiap aspek semakan yang bakal diaudit. Lebih malang lagi, mungkin ada kalangan kita menganggap auditor sengaja mencari kesalahan kita. Audit ataupun ‘periodic check’ merupakan sesuatu yang perlu dilaksanakan bagi menjamin bahawa proses kerja yang dilaksanakan tersebut adalah mematuhi dan memenuhi keperluan syarikat. Bagi syarikat korporat yang mempunyai lembaga pengarah sendiri, audit merupakan ‘tools’ untuk memastikan ‘Corporate Governance’ dipenuhi.
Sejak berada di unit strategic ini, audit sudah menjadi rutin kerja saya dari sebesar-besar audit hingga sekecil-kecil audit. Audit Dalaman Kumpulan, Audit Keselamatan, Audit ISO, Audit Persekitaran Berkualiti, Audit Bangunan dan bermacam-macam lagi. Saya baru saja balik dari menjalankan audit tahunan keselamatan di KL.
Dalam sebuah syarikat franchise atau ala franchise, biasanya audit dilaksanakan oleh satu Unit Khas di peringkat Ibu Pejabat. Namun begitu, stesen sendiri perlu melaksanakan ‘self audit’ sebelum audit yang dibuat oleh Ibu Pejabat tersebut. Oleh itu, setiap bulan pasti ada sahaja audit akan dilaksanakan. Kadangkala audit secara cross dijalankan iaitu stesen A audit stesen B dan begitulah sebaliknya. Ada juga saya dengar anggota kerja yang merungut, bila kami nak buat kerja hakiki kalau asyik terpaksa buat audit saja.
Memang rungutan itu relevan juga, sebab beliau pun kena jaga stesen sendiri. Audit Luar stesen merupakan salah satu kaedah sahaja. Bagi saya, self audit masih boleh dilaksanakan dengan cara melakukan Review Meeting secara berkala dengan konsisten. Checklist atau Scorecard merupakan coverage yang merangkumi keseluruhan aspek kerja harian. Jika dipantau dengan baik, maka aktiviti audit ke luar stesen sudah boleh diminimakan. ‘Self Audit’ ini memerlukan disiplin yang tinggi kerana ia adalah urusan ‘hal ehwal dalaman keluarga’ yang biasanya mempunyai sifat-sifat suka bertangguh. Isu ini perlu ditangani dengan bijak oleh kalangan penyelia di dalam sesebuah stesen tersebut. Kitalah yang akan mencorak dan menentukan hala tuju stesen kita.
CEO kita sudah pun memberikan panduan halatuju yang amat relevan untuk meletakkan syarikat ke peringkat lebih unggul iaitu dengan mempertingkatkan usaha menjadi ‘Vibrant Workforce’ dan ‘Productivity Revolution’. Kedua-dua perkara ini memang sudah sedia ada terpahat dalam anggota kerja kita cuma perlu kita ‘polish’ sahaja. Dengan adanya sifat-sifat ini, maka saya yakin bahawa audit akan dapat dilaksanakan dengan lebih efisyen dan cemerlang.
Salah satu cara untuk menghilangkan stress apabila didatangi audit, kita anggap sahaja audit itu adalah 'nasihat'. Bak kata pepatah, hati manusia tidak akan buta selagi menerima nasihat. Secara fitrahnya, manusia memerlukan nasihat dari masa ke semasa hingga ke akhir hayat.
No comments:
Post a Comment